Lapsilla Rahastaminen - Avautumisia Osa 3
Mikään ei ole törkeämpää, kuin lapsilla rahastaminen...Paitsi sairailla lapsilla rahastaminen.
Facebookissa on hieno kampanja, jossa tarrafirma lupaa laittaa seinätarroja lastenklinikalle piristykseksi. Jotain meni mielestäni markkinoinnissa pieleen, kun jokaisella päivityksellä haetaan lisää Facebook-faneja heidän sivuilleen.
Kun tämä ihan kampanja on ohi, aletaan tykkääjille myymään seinätarroja. Näin saadaan puoli-ilmaiseksi näkyvyyttä ja uusia asiakkaita sairaiden lasten kustannuksella. Olenko ainoa jonka mielestä tämä on mautonta? Ymmärtäisin, jos he olisivat laittaneet tarrat seinälle, ja haastaneet muut mukaan auttamaan.
Onneksi sentään myöntävät, että yrityksen nimeä tehdään tunnetuksi. En ehkä aloittaisi itse sairaista lapsista, mutta jokainen tyylillään.
Kannatan toki lastenklinikan tukemista, ja toivonkin, että kaikki osallistuvat. On toki hienoa, että tarrafirma laittaa lastenklinikan seinille piristystä, mutta markkinointia voisi vielä vähän miettiä.
Nyt "kutsu 50-kaveriasi ja voita matkalahjakortti"-kampanjatkin kuulostavat jo ihan mukavilta ja harmittomilta.
Ennen kuin hyppäät keskusteluun, niin luethan kaikki edellisten keskustelijoiden viestit ensiksi.
Keskustelussa on tarkoituksena käydä läpi onko tämänkaltainen markkinointi (mainostaminen) mielestäsi oikein.
Hyväntekeväisyyttä vastaan tuskin on kukaan. Huutamalla ja keskustelijoita kohtaan hyökkäämällä ei voita mitään.
Muita avautumisia:
Vaalit 2011 - Puoluekuri, mainokset ja vaalikoneet - Avautumisia Osa 5
Aprillipäivä - Avautumisia osa 4
Minne katosi tietokonelehdet? - Avautumisia Osa 2
Pääseekö töihin enää valehtelematta? - Avautumisia Osa 1
Facebookissa on hieno kampanja, jossa tarrafirma lupaa laittaa seinätarroja lastenklinikalle piristykseksi. Jotain meni mielestäni markkinoinnissa pieleen, kun jokaisella päivityksellä haetaan lisää Facebook-faneja heidän sivuilleen.
Klikkaa "tykkää" -painiketta Facebook -sivustolla ja olet mukana yhteisessä tavoitteessamme.
Kun tämä ihan kampanja on ohi, aletaan tykkääjille myymään seinätarroja. Näin saadaan puoli-ilmaiseksi näkyvyyttä ja uusia asiakkaita sairaiden lasten kustannuksella. Olenko ainoa jonka mielestä tämä on mautonta? Ymmärtäisin, jos he olisivat laittaneet tarrat seinälle, ja haastaneet muut mukaan auttamaan.
Yrityksen nimeä tehdään samalla tunnetuksi koska uskomme, että hyvin menestyvällä yrityksellä on voimavaroja panostaa myös hyväntekeväisyyteen - ei pelkästään tämän kampanjan yhteydessä vaan myös jatkossa.
Onneksi sentään myöntävät, että yrityksen nimeä tehdään tunnetuksi. En ehkä aloittaisi itse sairaista lapsista, mutta jokainen tyylillään.
Kannatan toki lastenklinikan tukemista, ja toivonkin, että kaikki osallistuvat. On toki hienoa, että tarrafirma laittaa lastenklinikan seinille piristystä, mutta markkinointia voisi vielä vähän miettiä.
Nyt "kutsu 50-kaveriasi ja voita matkalahjakortti"-kampanjatkin kuulostavat jo ihan mukavilta ja harmittomilta.
Ennen kuin hyppäät keskusteluun, niin luethan kaikki edellisten keskustelijoiden viestit ensiksi.
Keskustelussa on tarkoituksena käydä läpi onko tämänkaltainen markkinointi (mainostaminen) mielestäsi oikein.
Hyväntekeväisyyttä vastaan tuskin on kukaan. Huutamalla ja keskustelijoita kohtaan hyökkäämällä ei voita mitään.
Muita avautumisia:
Vaalit 2011 - Puoluekuri, mainokset ja vaalikoneet - Avautumisia Osa 5
Aprillipäivä - Avautumisia osa 4
Minne katosi tietokonelehdet? - Avautumisia Osa 2
Pääseekö töihin enää valehtelematta? - Avautumisia Osa 1
Kommentit
"Mikään ei ole törkeämpää, kuin lapsilla rahastaminen...Paitsi sairailla lapsilla rahastaminen."
Olen itse sairastanut lapsesta asti ja tiedän, kuinka kurjia sairaalat voivat olla. Minusta on hienoa, että useat eri yritykset antavat oman panoksensa auttaakseen saamaan niitä kolkkoja paikkoja viihtyisämmäksi.
"Facebookissa on hieno kampanja, jossa Zocca Design lupaa laittaa seinätarroja lastenklinikalle piristykseksi. Jotain meni mielestäni markkinoinnissa pieleen, kun jokaisella päivityksellä haetaan lisää Facebook-faneja heidän sivuilleen."
Olemme ennen kampanjan alulle laittamista käyneet Lastenklinikalla tutustumassa tiloihin ja niiden huonosta kunnosta sekä remonttiin annetusta riittämättömästä budjetista harmistuneena päätimme aloittaa ison ja näkyvän kampanjan, millä saisimme ihmisten huomion kiinnittymään asioiden laitaan ja muidenkin yrittäjien heräävän siihen tosiasiaan, että sairaaloiden viihtyvyyden parantamiseksi tarvitaan tekoja.
Olemme kampanjan alusta asti tehneet töitä. Sisustustarrat on suunniteltu ja tilattu HETI sairaalassa käynnin jälkeen. Ei ole kyse pelkästä lupauksesta ja sanahelinästä, vaan teoista tulevan osaston hyväksi.
"Klikkaa "tykkää" -painiketta Zoccan Facebook -sivustolla ja olet mukana yhteisessä tavoitteessamme."
Olethan huomannut, että näin Facebookissa toimitaan ja se on tätä päivää. Kaikki sivut hakevat faneja omalle sivulleen ja sitä kautta lisää näkyvyyttä. Ainoa ero muihin tässä on se, että me olemme jo saaneet paljon näkyvää hyvää aikaiseksi osastolla.
On tutkittu tosiasia, että hiljainen ja näkymätön kampanja ei auta ketään, ja me halusimme heti ryhtyä sanoista tekoihin.
"Kun tämä ihan kampanja on ohi, aletaan tykkääjille myymään seinätarroja. Näin saadaan puoli-ilmaiseksi näkyvyyttä ja uusia asiakkaita sairaiden lasten kustannuksella."
Osastolle asennettavat seinätarrat eivät ole myynnissä, vaikka monet niitä jo haluaisivat ostaakin. Mikäli laitamme ne myyntiin, menee tuotot osastojen hyväksi ja tämäkin hoidetaan yhdistyksen kautta, ei yrityksemme.
Näkyvyyden saaminen maksaa meille kuukausien työtunnit, osastolle asennettavat seinätarrat ja paljon aikaa. Mitään puoli-ilmaista tässä ei ole.
"Olenko ainoa jonka mielestä tämä on mautonta? Ymmärtäisin, jos he olisivat laittaneet tarrat seinälle, ja haastaneet muut mukaan auttamaan."
Potilaat eivät tästä kampanjasta kärsi vaan päinvastoin.
Muita yrittäjiä on hanke alkanut jo kiinnostamaan, lahjoituksia satelee osastoille. Myös he saavat oman nimensä esiin, ja voivat taas puolestaan kerätä asiasta kiinnostuneita puoleensa.
Olemme alusta asti haastaneet mukaan muita yrittäjiä.
"Onneksi sentään myöntävät, että yrityksen nimeä tehdään tunnetuksi. En ehkä aloittaisi itse sairaista lapsista, mutta jokainen tyylillään."
Facebook on tätä päivää ja jos me saamme edes prosentin huomion koko käyttäjäkannasta ja heistä edes osa pystyy jollakin tavalla myös avustamaan, on se kaiken arvoista, kun näemme onnellisia kasvoja, sekä pienten että aikuisten.
On hienoa, että huolimatta kärkevästä mielipiteestäsi (johon jokaisella on oikeutensa) markkinointiamme kohtaan, kannustat kuitenkin meitä jatkamaan.
Aurinkoisin terveisin, Piia by Zocca
Jostain syystä, kun on kuullut niin monista pieleen menneistä avustuksista (joista perille mennyt lähinnä lupaus), niin skeptisyys on kasvanut. Toivottavasti kaikki mukaan lähteneet myös tekevät sen minkä ovat luvanneet.
Jos ei, niin täällä kyllä avaudutaan. Kiitoksia kommentista.
Kunniaa ZOCCA DESIGN:in kamppanjalle, eli mitä paremmin kamppanja menestyy sitä enemmän saadaan sairaille lapsille hyviä asioita aikaiseksi!!!!!
oletko koskaan viettänyt aikaa sairaalassa viikko- tai kuukausitolkulla?
aika tulee pitkäksi lyhyemmässäkin ajassa.
Kiitos zoccan kampanjan vanhemmat saavat osastolle paremmat oltavat ja lapset muutakin ajanvietettä kuin miettiä sitä että ovat yksin sairaalassa.
Onkin hienoa, että huomata, että jotkut tekevät kaikkensa piristääkseen sairaita ja sairaaloita.
En vain kannata ihan kaikkia markkinointikeinoja. Sen takia kysyinkin "Olenko ainoa jonka mielestä tämä on mautonta?"
Ja selvästi olen yksin ajatusteni kanssa. Eikä kenenkään mielestä tämänkaltaisessa markkinoinnissa ole mitään vikaa.
On todella hienoa, että tämä herättää keskustelua, ja sen takia blogikirjoituksen teinkin.
Vanhemmat jotka noilla osastoilla ovat viettäneet lastensa parissa lukemattomat määrät aikaa väsyneinä, pelokkaina ja välillä jopa turhautuneina ilman virikkeitä. Ja eikö se nyt oikeasti jo kerro jotain, jos sairaiden/parantuneiden lasten vanhemmat ovat täysin tämän asian puolesta. Mitä pahaa tässä silloin on? Kysyn vaan..
Tässä kampanjassa apu ei ole pyyteetöntä eikä vaikuta täysin vilpittömältä. Tähän viittaa se, että kampanjan osallistujamassaa yritetään ohjastaa yrityksen sivuille, joka ei liity suoranaisesti kampanjan perusideaan. Asia oli ollut toinen mikäli jokainen osallistuja olisi saanut itse halutessaan ottaa selvää auttajista ilman voimakasta ohjausta. Tässä projektissa ei ole varsinaisia häviäjiä, sillä potilaat saavat viihtyisät tilat ja yritys lisää näkyvyyttä/asiakkaita, mutta kysymys on silti toisen hädän käyttämistä omiin tarkoitusperiin. Tästä eettisestä syystä johtuen suuret yritykset eivät tee vastaavanlaisia markkinointikikkoja.
Näkisin myös, että tällaisten paikkojen viihtyvyyden takaaminen olisi yhteiskunnan tehtävä yhteisistä verorahoista, jolloin säästyttäisiin vastaavanlaisilta eettisiltä ja moraalisilta kysymyksiltä.
Korostan lopuksi, että mielestäni ajatus on hyvä ja toivottavasti tehty oikeista syistä (jää valitettavasti arvailujen varaan). Lopputulos on tässä kuitenkin merkittävin asia ja meidän on ilmeisesti hyväksyttävä, että vain trendikkäät ja kiinnostavat kohteet saavat apua. Miten olisi käynyt kampanjan, jos kohteena olisi ollut vanhainkoti tai huumenuorten kuntoutuskeskus? Sattumalta varmaan tai yrityksen omistajan taustoista johtuen tuli valituksi tähän markkinointitempauksen kohteeksi juuri sairaat lapset.
Mutta viimeisin Anonyymi, tässä sinulle vielä purtavaa:
"Olen lukenut nämä kommentit ja kaikki perustelut, mutta..."
Et taida olla kuitenkaan kovin perillä asiasta?
Jos olisit käynyt esimerkiksi lukemassa Tapahtumassa Lisätietoja-palstan, niin tietäisit, että
osasto 10:ltä otettiin yhteyttä ensin meihin, me emme toimineet kuten sanoit:
"Sattumalta varmaan tai yrityksen omistajan taustoista johtuen tuli valituksi tähän markkinointitempauksen kohteeksi juuri sairaat lapset."
Ja että
Kampanjan perusidea oli nimenomaan sisustustarrat, joiden johdosta osasto 10:ltä otettiin yhteyttä, jolloin tämäkin väitteesi
"Tähän viittaa se, että kampanjan osallistujamassaa yritetään ohjastaa yrityksen sivuille, joka ei liity suoranaisesti kampanjan perusideaan."
on täysin perusteeton.
Tapahtuman Lisätietoja-kohdassa on paljon muutakin asiatietoa, esimerkiksi siellä kerrotaan lähes kaikki samat asiat kampanjasta kuin fb-sivuillammekin. Osallistujia tapahtumassa on puolet enemmän kuin Facebook-sivullamme.
"Asia oli ollut toinen mikäli jokainen osallistuja olisi saanut itse halutessaan ottaa selvää auttajista ilman voimakasta ohjausta."
Näin ollen, asia on toinen, niin kuin tuossa lauseessa sanoit.
"Tästä eettisestä syystä johtuen suuret yritykset eivät tee vastaavanlaisia markkinointikikkoja."
Suurien yritysten isot johtajat voisivatkin halutessaan laittaa kylmää käteistä pöytään, eivätkä vaivautuisi edes paikalle välttämättä. Kuinkakohan moni heistä valvoisi esimerkiksi koko yön suunnitellessaan 0-17 vuotiaille sopivia sisustustarroja heidän viihtyvyyden takaamiseksi ja ilman mitään palkkaa siitä?
Mikäli ensi vuonna pääsemme laittamaan kuntoon esimerkiksi vanhustenkodin seiniä Hollolassa, niin katsohan, että olet ensimmäisten joukossa meitä siihen sitten tukemassa ja kannustamassa. On hyvä lukea asiatiedot ennen kuin tekee päätelmiä asioista.
Oikein mukavaa kevään odotusta!
Piia by Zocca
Olen mielestäni tuonut esiin sen, että pohdin asioita nimenomaan etiikan ja moraalin näkökulmasta. Vastauksessanne ette varsinaisesti otaa kantaa näihin seikkoihin, jotka olivat kirjoitukseni pointti kuten esim. kohdassa "Tässä projektissa ei ole varsinaisia häviäjiä, sillä potilaat saavat viihtyisät tilat ja yritys lisää näkyvyyttä/asiakkaita, mutta kysymys on silti toisen hädän käyttämistä omiin tarkoitusperiin."
"Ja että Kampanjan perusidea oli nimenomaan sisustustarrat, joiden johdosta osasto 10:ltä otettiin yhteyttä, jolloin tämäkin väitteesi
on täysin perusteeton."
En nyt ihan ymmärrä, että millä perusteella aikaisempi väitteeni on täysin perusteeton?! Jos alkuperäisen kampanjan ideana on sisustustarrat, joita teiltä on pyydetty, niin missä vaiheessa tämä ohjaus liittyi olennaisesti perusideaan. Ainakin tätä kahtia jakoa yritin aikaisemmassa kirjoituksessani avata. Myöskään se, että aloite tuli osasto 10:ltä ei muuta asiaa, sillä he varmasti ottavat kaiken tarvittavan avun vastaan ja yrittävät paikata erilaisin keinoin tarpeitaan, joita verovaroin ei pystytä hoitamaan.
"Osallistujia tapahtumassa on puolet enemmän kuin Facebook-sivullamme.
Näin ollen, asia on toinen, niin kuin tuossa lauseessa sanoit."
Ei itseasiassa ole. Se, että olette onnistuneet ohjaamaan vain puolet tykkääjiksenne ei pyhitä toimintatapaa. On aivan eri asia mainostaa tai olla mukana tukemassa toimintaa, kun taas ohjata hyväntekeväisyys kampanjan nimissä sivun läpi kulkevaa massaa suoraan teidän asiakkaiksi. Esimerkiksi se, että lahjoittaisitte osan tuotteidenne hinnoista hyväntekeväisyyteen olisi ok tai se, että järjestäisitte kampanjan, jossa nimenne myös näkyisi. Tässä tapauksessa kuitenkin olette perustaneet hyväntekeväisyyskampanjan, jotka mielletään yleisesti kaikkea muuta kuin oman edun tavoitteluksi. Ja tässä tapauksessa oman edun tavoittelu täyttyy mielestäni tuolla ohjaamisella (Nyt Sinäkin voit olla hyvällä asialla.Klikkaa "tykkää" -painiketta Zoccan Facebook -sivustolla ja olet mukana yhteisessä tavoitteessamme. https://www.facebook.com/zoccadesign). Mielestäni tuossa annetaan aivan selvästi ymmärtää, että olet mukana yhteisessä tavoitteessa, jos tykkäät. Eli pitää tykätä tai muuten ei ole mukana. Tässä hieman harhautetaan osallistujia.
Myös vastauksenne suurten yritysten toimintapaan on hieman ontuva. Toin esiin, että nämä yritykset eivät toimi niin, koska heillä on useasti määritelty eettiset toimintavat. Vastauksessanne kuittasitte asian omalla tekemisellänne, joka ei mielestäni liity tähän kysymykseen ollenkaan.
Tarkoituksena ei ollut pahoittaa mieltänne, vaan tuoda vain esiin eettisit näkökulmat, joissa mielestäni olisi paljon pohdittavaa. Olette hyvällä asialla ja toivon, että voisitte katsoa asioita myös toisesta näkökulmasta ja tarkastella myös kampanjan toimintaa. Tuntuu että toinen on puhunut omenoista ja toinen päärynöistä, joten en usko että tulen enää palaamaan tähän keskusteluun, joka ei todennäköisesti johda muuta kuin kissan hännän vetoon. Arvostan todella paljon sitä, että lapset saavat nyt hienot tilat ja olette myös oikeasti tehneet asioita. Arvostan myös sitä, että vastailette näihin nettikirjoituksiin, mutta en sitä että yritätte heti näpäyttää. Tarkoituksena oli tuoda esiin toisenlaisia näkökantoja ja keskustella avoimesti. Sen sijaan vastauksenne kohdalla "Mikäli ensi vuonna pääsemme laittamaan kuntoon esimerkiksi vanhustenkodin seiniä Hollolassa, niin katsohan, että olet ensimmäisten joukossa meitä siihen sitten tukemassa ja kannustamassa. On hyvä lukea asiatiedot ennen kuin tekee päätelmiä asioista." arvostelette omaa osallistumistani hyväntekeväisyyteen tai osallisuuteeni yhteiskunnassa vaikka ette tiedä minusta tai tekemisistäni mitään, ette edes sitä ensimmäistäkään asiatietoa.
"Tässä projektissa ei ole varsinaisia häviäjiä, sillä potilaat saavat viihtyisät tilat ja yritys lisää näkyvyyttä/asiakkaita, mutta kysymys on silti toisen hädän käyttämistä omiin tarkoitusperiin."
en ymmärrä miten asian saa käännettyä näin päin? millä tavoin se on oman edun ajattelua että haetaan kampanjalle tukea ja suurin osa tukijoista tavalla tai toisella auttavat K10 osastoa?
Mitä siinä siis on eettisesti väärin? jos ihmiset eivät tykkää sivuista, he eivät myöskään näe jatkossa automaattisesti miten projekti etenee ja monikin uusi tieto saattaa jäädä näkemättä. esim pari päivää sitten tuli lista mitä osasto tarvitsee ja miten ne voi osastolle lähettää. ja juuri sen listan avulla ihmiset voivat suoraan osallistua.
Minä näen siis sivun "tykkäämisen" apuna kampanjalle, en zoccan yritystoiminnalle.
joskus tulevaisuudessa kun kampanja on ohi, ihmiset ja yrittäjät jäävät edelleen zoccan "tykkääjiksi" he näkevät zoccan normaali statuspäivitykset. varmasti tulevat näkemään statuspäivityksiä jotka liittyvät vain yritystoimintaan mutta entäpä jos seuraava hyväntekeväisyys kampanja alkaa? ne samat "tykkääjät" näkevät tiedon välittömästi.
Kirjoitit: "Näkisin myös, että tällaisten paikkojen viihtyvyyden takaaminen olisi yhteiskunnan tehtävä yhteisistä verorahoista, jolloin säästyttäisiin vastaavanlaisilta eettisiltä ja moraalisilta kysymyksiltä."
voi kuinka utopistinen ajatus.toivotaan että jonain päivänä määrärahoja ei kiristetä jatkuvasti juuri sairaaloilta ja muilta apua tarvitsevilta niin ehkä tuo voi olla mahdollista.
ja lisään vielä että ilman Zoccan panostusta moni ihminen,minä mukaanlukien olisin autuaan tietämätön tästä kampanjasta ja meidänkin apu olisi jäänyt saamatta.
"Kaikki sivut hakevat faneja omalle sivulleen ja sitä kautta lisää näkyvyyttä."
Kyllä, yritykset varmasti tekevät näin, mutta eivät hyväntekeväisyyden avulla. Yleensä ihmisille annetaan mahdollisuus päättää, ovatko he kiinnostuneita yrityksestä muutoin ja he tekevät päätöksen "tykkäävätkö" vai eivät.
Nyt taas asia on aivan toinen. Jos et tykkää Zoccasta, et ole tukemassa tässä projektissa. Tämä on juuri sitä, että käytetään toisten hätää hyväksi omassa markkinoinnissa.
Joku kirjoitti "jos ihmiset eivät tykkää sivuista, he eivät myöskään näe jatkossa automaattisesti miten projekti etenee ja monikin uusi tieto saattaa jäädä näkemättä."
Näin juuri on tällä hetkellä, ja tämäkin on todella kummallista. Itse projektia varten on luotu oma tapahtuma, minkä takia "tykkääminen" siellä ei riitä tueksi? ja miksi näitä ilmoituksia ei tule tälle sivulle?
Sen sijaan sivusto on täynnä näitä "Tähän tapahtumaan voit siis osallistua tykkäämällä Zoccan FB sivulla ja tukemalla meitä, sinun ei tarvitse tulla fyysisesti paikan päälle :)".
"Olisiko parempi vaihtoehto siis ollut että osasto olisi saanut maalikerroksen ja tarrat seinille mutta jäänyt ilman leluja,huonekaluja,pelejä ym erilaisia virikkeitä joita sairaaloissa kipeästi kaivataan? "
Niin, yritykset ovat varmasti kuulleet projektista "Kaikki Lapsille" fb ryhmän kautta, joten taas kerran, ohjaaminen "tykkäämään" Zoccasta ei vaikuta tähän millään tavalla. Tätä linkkiähän netissä jaetaan. Tämä juuri vahvistaa sitä, että tuo yrityksen sivulle ohjaaminen on oman edun tavoittelua.
Olette hyvällä asialla muuten, mutta olette saaneet ikävän puolen varsin vahvasti näkyville. yleensä hyväntekeväisyys yrityksillä on hyvinkin näkymätöntä, mutta tuotte kokoajan vain itseänne esiin.
Kaikki varmasti ovat iloisia osaston saamista lahjoituksista, mutta toiminta-tapa ei saisi olla tällainen.
Hyväntekeväisyys on hyväntekeväisyyttä, ei silloin lasketa esim työtunteja, vaan silloin työ on pyyteetöntä kohteen hyväksi.
T:Meidän osasto
Ensinnäkin minun mielestäni se joka uskaltaa seisoa sanojensa takana uskaltaa kirjoittaa näkemyksensä reilusti omalla nimellään.
Toisekseen mielestäni näkemyksenne on jopa sairaalloisen vääristynyt.
Tuossa kampanjassa ketään ei pyydetä ostamaan yhtään mitään. Toisekseen kampanjassa kehoitetaan yleisesti osallistumaan hyväntekeväisyyteen.
Käykääs nyt vaikka lukemassa Kummien sivuilta heidän ehtonsa vaikka Rojaltiyhteistö kohdasta. Kummien viesti yrityksille on tällä periaatteella siis se, että "Jos haluatte auttaa ja hyötyä auttamisesta niin antakaa meille vähintään 10,000 € niin sitten voidaan katsoa asiaa"
Tuollaisilla jutuilla siis jatkuvasti myydään tavaraa kuluttajille hyväntekeväisyyden avulla. Kuitenkaan Zoccan tapauksessa ei mitään ostovelvoitetta ole ja te saatte silti käännettyä asian päässänne niin, että kyllä tämän täytyy huono asia olla.
Onko nyt oikeasti kysymys kuitenkin siitä, että kun joku tekee asioita uudella tavalla eikä "Niin kuin on aina tehty" niin se on automaattisesti jostain kohtaa huono asia.
Eli jos pidätte Zoccan kampanjaa arvettulavana niin kertokaa ihmeessä mitä tuo Kummien touhu sitten mielestänne on?
Hyväntekeväisyyttä on monenlaista, toiset antavat rahaa, toiset oman panoksensa. Jos olet päätynyt antamaan panoksesi, ei silloin pitäisi harmitella sitä kuinka paljon siihen on aikaa mennyt.
Kyllä se rahakin on arvokasta näille kaikille apua tarvitseville osastoille.
Lastenklinikoiden kummit ry on hyväntekeväisyysjärjestö, joka on toimiaikanaan tehnyt lahjoituksia yli 22 milj eurolla.
Heidän tehtävänsä on siis kerätä rahaa hyväntekeväisyyteen.
Tuo mielenkiintoiseksi vääntämäsi rojaltiyhteistyö on vain yksi keino yrityksille osallistua:
"Yhteistyön mahdollisuudet ovat moninaiset. Jokaiselle yritykselle on myös mahdollista räätälöidä oma yhteistyömalli, jos valmiista tukimuodoista ei löydy sopivaa."
Ja kun kuluttajat ostavat Kummit tuotteita, he tietävät mihin rahat menevät.
Zocca design ei ole hyväntekeväisyysjärjestö vaan yritys, jonka on saatava voittoa pysyäkseen markkinoilla.
He sanovat että hakevat tällä suurempaa näkyvyyttä -> lisää ostajia ja liikevaihdon kasvua -> jotta voivat auttaa enemmän. No, kuulostaa kivalta, mutta... Kun ostat heiltä tuotteita, et voi tietää meneekö raha nyt heidän takataskuun vai hyväntekeväisyyteen.
Siinä on se ero.
Kyse on yksinkertaisesti siitä, että Zocca Design pyrkii oman liikevaihdon kasvattamiseen hyväntekeväisyyden avulla.
Tällaiseen harvemmin näkee yritysten sortuvan.
Toisekseen syyllistyt anonyymikirjoittajien hyvin tyypilliseen tapaan eli arvostellaan asiaa johon ei ole viitsitty edes tutustua kunnolla. Etkä myöskään lukenut minunkaan kommenttiani kokonaan läpi.
Käyppäs nyt tuolla kampanjan sivulla lukemassa ensin, että mistä on kysymys.
Zoccan tapauksessa hyväntekeväisyys menee kyseessä olevaan projektiin jokatapauksessa. Ja rahaa ei tuossa projektissa liiku Zoccan tai minkään muunkaan yrityksen suuntaan vaan ainoastaan tavaraa ja työtunteja. Ja nämä työtunnit ja tavarat saa kyseinen osasto jokatapauksessa.
Eli niin Zocca kuin kaikki muutkin osallistuvat yritykset lahjoittavat työtunteja tai tavaraa tai molempia. Yksikään yritys ei ole pyytänyt tässä kampanjassa ketään ostamaan yrityksiltä yhtään mitään.
Tämäkin asia olisi selvinnyt kun olisi viitsinyt asiaan perehtyä olettamisen sijaan.
Toisin sanoen kummien kautta tehtävä rojaltiyhteistyö on siten moninverroin enemmän "sairasta" teidän arvostelijoiden oman normiston mukaan koska siinä avun määrä on suhteessa myyntiin.
Kommentoit että:
"Zocca Design pyrkii oman liikevaihdon kasvattamiseen hyväntekeväisyyden avulla.
Tällaiseen harvemmin näkee yritysten sortuvan."
Ja että:
"Ja kun kuluttajat ostavat Kummit tuotteita, he tietävät mihin rahat menevät."
Kertauksen vuoksi: Zocca ja muut yritykset auttavat saivat myyntiä tai eivät.
Kummien tuotteita ostaessa vain ennalta määritelty osa menee hyväntekeväisyyteen ja myyvänä osapuolena oleva yritys hyötyy rahallisesti jokaisesta myydystä tuotteesta.
Eli kysyn uudelleen kumpi teidän normiston mukaan on moraalittomampaa?
Huom! Minä en siis ole sitä mieltä etteikö kummien kautta tehtävä tuotemyynti ja sitä kautta lapsille menevä apu olisi myös hyvä asia!
Ja kun kirjoitat seuraavan vastineen niin tutustu ensin asioihin ja kirjoita perustelut jotka kestävät myös loogisen tarkastelun.
t. vammaisen lapsen äiti, en ole itse yrittäjä..
Jos kukaan ei vedä asiasta herneitä nokkaan niin silloin asiakaan ei ole kovin kummoinen tai tunteita herättävä eikä sillä silloin saada edes haluttua vaikutusta asiaan.
Suomessa harvoin nähdään mitään kovin kummoista juttua tai tapahtumaa juuri siitä syystä että suurin osa meistä pelkää liikaakin sitä että joku suuttuu.
Mutta empä usko että Zoccaa hirveesti hetkauttaa negatiiviseen suuntaan ainakaan kun olivat äsken laittaneet linkin seinälleen tähän blogikirjoitukseen. :)
Eli avoimuuden vuoksi kysynkin anonyymeiltä kritisoijilta, että kun Zocca näköjään on niin avoin että laittoi linkin tähän keskusteluun niin onko teillä sitten vastaavasti rohkeutta tulla esiin omista poteroistanne?
Tiedättekö ihan oikeasti minne kummien rahat menevät?
Kaikki kummien myymät tuotteet ostetaan ja myydään eteenpäin. Joten jos ostat 10€ nallen siitä otetaan pois ostohinta, postikulut + muut juoksevat kulut.
Kummien toimintaa pyörittää ihmiset jotka saavat siitä palkkaa. Toimistot maksavat, markkinointi maksaa jne.
Tiedättekö edelleen kuinka paljon rahaa todellisuudessa menee kohteeseen ja paljonko kuluihin.
Tiedän että esim. kummikonserteissa artistit veloittavat miltei normaalin keikkapalkkion tai vähintään kulukorvaukset. = kilometrit, päivärahat sekä televisiointiprovision jne.
En ole puolesta enkä vastaan kumpaakaan projektia mutta hatunnosto yrityksille jotka ovat käyttäneet omaa aikaansa tekemällä eikä vain lahjoittamalla.
Tai monikohan on ollut siellä oman lapsensa vuoksi?
Tarkoitus ei ollut "hyökätä" yritystä vastaan, vaan heidän markkinointia.
Tein harvinaisen poikkeuksen ja otin blogiviestistä yrityksen nimen pois. Nyt voidaan keskustella enemmän mainostamisen eettisyydestä.
Tässä toinen esimerkki:
http://nokialand.blogit.kauppalehti.fi/blog/22731
Hyväntekeväisyydellä pyrkiminen myynnin kasvattamiseen on mielestäni todella huonoa mainosta yritykselle.
Ja todella mautonta.
Tää on nyt anonyymien puolelta tällaista "Kyllä mun mielestä näin on" keskustelua ilman järjellisiä perusteluita.
Anonyymit ei muuten ole vieläkään vastanneet kysymykseeni siitä mikä on ettei mielipidettä uskalla kirjoittaa omalla nimellään.
Ja vaikka keskusteltaisiin yleisesti mainonnan ja markkinoinnin eettisyydestä niin olisi mukava kuulla enemmän perusteltuja kommentteja. Ja niin että perusteluna olisi muutakin kuin "musta tuntuu" perusteluita.
Mutta yhdistys saa tehdä näin?
sellaisen kuvanhan anomuumien viesteistä nyt saa, jos on ry takana niin kaikki on sallittua,vaikka vetää 90% rahoista omaan taskuun "kun kyllä ihmiset tietää paljonko siitä menee hyväntekeväisyyteen" mutta jos yritys kerää tuhansien eurojen edestä lahjoituksia jotka menee kokonaisuudessaan suoraan kohteeseen ja ihmiset kannattavat yrityksen sivuja, niin se nyt vaan on mautonta.
miksi?
hienoista ristiriitaa ilmassa etten sanoisi.
On se kumma miten valitettavaa löytyy jopa siitä, että pienten, sairaiden lasten ja heidän väsyneiden, hymynsä menettäneiden vanhempien eteen tehdään viikkojen työ - täysin vapaaehtoisesti ja ilmaiseksi. Tämä jos mikä on mielestäni pyyteetöntä.
Niinkuin Zocca on ilmoittanut, markkinoinnin tarkoituksena on herättää muitakin yrityksiä tuomaan oma panoksensa kehiin. Ja tässä on onnistuttu. Zoccan fb-markkinoinnin avulla K10-osastosta saadaan lapsille paikka, jossa sairastaminen on edes hieman mukavampaa. Paikka, jossa valkoisten seinien sijaan saa katsella värikkäitä ja iloisia kuvia. Paikka, jossa hiljaisuuden sijaan saa kuunnella lausuttuja runoja ja luettuja satuja. Paikka, jossa ainoa tekeminen ei ole makaaminen, vaan löytyy myös pelejä ja viihdykettä. Lasten vanhemmilla taas on parempi mahdollisuus viihtyvyyteen ja virkistymiseen. Ja luulen, että jokainen vanhempi on tyytyväinen siihen, että lapsi saa sairastaa viihtyisässä ympäristössä.
Mitä sitten jos Zocca hyötyy samalla itse liiketoiminnallisesti?? MITÄ SITTEN? Keneltä se on pois? Päinvastoin - Zocca on ilmoittanut osallistuvansa jatkossakin moisiin projekteihin, mikäli heillä on siihen mahdollisuus. Jostain heidänkin on rahaa tehtävä ja jollakin elettävä. Tähän projektiin Zocca on kuitenkin kaiken tehnyt ilmaiseksi. Jos he olisivat sen tehneet täydessä hiljaisuudessa, ei olisi yksikään muu yritys (tai yksityinen henkilö) herännyt auttamaan ja tukemaan ja osaston viihtyvyys olisi jäänyt puolitiehen.
Ketään ei ole kuitenkaan pakotettu tai edes pyydetty ostamaan yhtään mitään! Mukana hengessä voi olla vain siten, että klikkaa "Tykkää"-nappia. Tämän kyseisen napin ansiosta tieto kampanjasta on levinnyt ja ihmisiä on saatu mukaan projektiin. Kyseisen napin avulla myös fanit saavat tietoa miten Zocca edistyy kampanjassaan ja mitä seuraavaksi mahdollisesti ryhdytään tekemään.
Henkilökohtaisesti en ymmärrä mikä tässä on eettisesti ja moraalisesti väärin. Mutta jokaisella on oma mielipiteensä ja niillä mennään.
Ei kai sentään kenelläkään tätä vastaan ole yhtään mitään.
Toivottavasti yhä useampi ryhtyy mukaan hyväntekeväisyysprojekteihin ja pitävät myös lupauksensa. Ja ne jotka eivät pidä lupaustaan saisivat joutaa häpeäseinälle.
Tähän tyyliin:
http://www.kuluttaja.fi/fi-FI/mustalista/
"Henkilökohtaisesti en ymmärrä mikä tässä on eettisesti ja moraalisesti väärin. Mutta jokaisella on oma mielipiteensä ja niillä mennään."
Aamen.
Ehkä tästä keskustelusta on jotain hyötyä, kun tulevaisuudessa pohditaan miten yritykset haluavat näkyä sosiaalisessa mediassa. Ja mitä on hyvä huomioida.
Parasta tässä on, että Zocca on tuonut omat näkökantansa rohkeasti esille.
Pidetään keskustelu siistinä, eikä "hyökätä" kirjoittajia vastaan. Huutelu ei auta ketään.
luin tuon koko kirjoitusrotlan läpi ja täytyy ihmetellä muutamien kommentoijien kärkkäyttä. Yritys voi, saa ja sen pitää olla nimellään näkyvissä hyväntekeväisyyskampanjoissa! Sillä ei pyritä yksinomaan kasvattamaan myyntiä vaan!! Yllätys? Onko kukaan kuullut koskaan positiivisen mielikuvan luomisesta?
Yrityksille on tärkeää, että niiden nimi liitetään myönteisessä mielessä myönteisiin asioihin, kuten esim. hyväntekeväisyyteen.
Lakatkaa mollaamasta ja olkaa nyt herran tähden iloisia siitä, että edes joku tekee jotain ilman, että on vaatimassa siitä tekemisestään palkkaa. Jos se mitä saa, on myönteinen julkisuuskuva niin keitä se oikein rassaa?
Ja kaikille terveisiä, eritoten Pialle, Pasille ja muille kampanjassa mukana oleville!
Marja Kuusmaa
Ymmärrän mielipiteesi. Varmasti on yrityksiä, jotka tekevät itselleen mainetta ja kunniaa tyylillä "annamme lastenosasto x:lle 1000e jos y määrä tykkää!"
Itsekään en näistä pidä, lähinnä siksi että a) 1000e irtonaista rahaa yksittäiselle osastolle on todella vaikeaa kohdistaa ja b) viedäänkö se tonni sinne oikeasti?
Mielestäni kuitenkin tässä keskustelussa on ollut esillä kaksi yritystä/yhteisöä jotka tekevät oikeaa työtä lasten hyväksi, toinen oman liiketoimintansa ohessa tosin. Zoccalle iso kiitos, Lastenklinikan osastot kaipaavat väriä ja piristystä!
Lastenklinikoiden Kummeista sen verran, että se joka on nähnyt oman lapsensa hengityskoneessa Kummien Teemu-nalletarran (joka kertoo että se on Kummien ostama) ei hetkeäkään epäile etteikö rahat perille mene.
Nyt meni vähän OT, niin kuin muutkin viestit täällä, mutta pointtini oli tosiaan se että tässä threadissa taitaa oikeassa olla vähän kaikki. Eri mittakaavoissa tosin, Zoccaa tuskin voi faktojen valossa syyttää "lasten hädän hyväksikäyttämisestä"!
Mutta Zocca on hyvin selkeästi tuonut esille mitä osastolle lahjoitetaan, kuka lahjoittaa jne..Ei ole mitään hämärää koska raha ei liiku zoccalle eikä zoccalta.
siinä olen samaa mieltä että ei ole hyvää markkinointia laittaa kampanja että "kun saamme 5000 tykkääjää, lahjoitamme 500€". hyötysuhde pahasti on pielessä tuossa esimerkissä.
"Itsekään en näistä pidä, lähinnä siksi että a) 1000e irtonaista rahaa yksittäiselle osastolle on todella vaikeaa kohdistaa ja b) viedäänkö se tonni sinne oikeasti"
Juurikin näin. Itselleni tulee muutamia pyyntöjä viikossa Facebook-kavereilta osallistumaan ties mihin "hyväntekeväisyyden" nimissä. Niistä tulee monesti vaivautunut olo. Mielessä käy, että "tietenkin haluan tukea tätä hienoa asiaa", mutta samalla myös huomaa, että siinä mainostetaankin samalla jotain ihan muuta.
Mistä sitä voi tietää meneekö apu perille? ja kuinka pitkälle lupaukset tullaan pitämään? Lupaaminen on äärimmäisen helppoa, mutta lupauksista helposti lipsutaan. Tässä projektissa on nyt lisääkin yrityksiä mukana, ja toivonkin, että Zocca pitää huolen, että kaikki myös osallistuvat. Kuitenkin tässä on Zoccan maine kyseessä. Toivottavasti ei haukata liian isoa palaa, että jaksaa tulevaisuudessakin keskittyä hyväntekeväisyyteen.
Itselleni tämän kaltainen markkinointi ei uppoa, ja sen takia blogin kirjoitinkin. Jos ei sitä joku ymmärrä, niin sitten ei ymmärrä.
Ehkä tämä blogi kertoo myös sen, että näitä joku näitä tapahtumia myös "valvoo". Jokaisella on omat moraalikäsitykset ja mielestäni niitä on kunnioitettava.
Urho Oskari kirjoittaa:
"Lupaaminen on äärimmäisen helppoa, mutta lupauksista helposti lipsutaan. Tässä projektissa on nyt lisääkin yrityksiä mukana, ja toivonkin, että Zocca pitää huolen, että kaikki myös osallistuvat. Kuitenkin tässä on Zoccan maine kyseessä. Toivottavasti ei haukata liian isoa palaa, että jaksaa tulevaisuudessakin keskittyä hyväntekeväisyyteen."
Yrityksemme halusi omalta osaltaan myös osallistua tähän Zoccan kautta ja todellakin osallistuminen on hoidettu ostamalla suureen helsinkiläiseen tavarataloon lahjakortti, joka lähetetään liikkeestä suoraan ko. osastolle. He saavat itse päättää mitä lahjakortilla osastolle hankkivat.
Koska en halua millään muotoa lisätä myyntiämme, enkä muutenkaan mainostaa yritystämme, kirjoitan anonyyminä.
Pia ja Pasi tietävät kenestä on kyse.
Urho Oskari, et ilmeisesti vieläkään ole tutustunut sivuihin kovin tarkkaan.
Sivuille tulee jatkuvasti kuvapäivityksiä siitä mitä siellä on tehty + muut yrittäjät jotka sanovat osallistuvansa lähettävät Zoccalle mm. kuvan itsestään tavaroiden kanssa jotka lähettävät/ jolla auttavat. Zoccan sivuilla on myös lista mitä kukakin on luvannut.
Minun yritys lupasi lähettää dvd-elokuvia,pelejä (ps3 ja lautapelejä),leluja sekä kirjoja.
Kävin nämä tänään hakemassa ja tarkoitus olisi ottaa kuva (zoccan pyynnöstä) ja viedä postiin lähipäivinä.
saat tulla kantoavuksi jos haluat, olen pieni ja heiveröinen :D
Niin kuin ne kumminalletarrat näkyvät lastenklinikalle hankituissa laitteissa, myös Zoccan kädenjälki näkyy varmasti K10-osastolla!
Tarkoitukseni ei siis ollut mitenkään Zoccaa kritisoida, vaan sanoa että pointtinsa on ehkä myös niillä jotka vain eivät sitä osaa ihan sanoiksi pukea muuta kuin provosoituen ;)
En ole samaa mieltä siinä, että Zoccan maine olisi kyseessä jos Zocca on haastanut yrityksen mukaan, ja ko. yritys ei lupaustaan pidäkään. Eiköhän se ole sitten sen luvanneen yrityksen oma moka jos ei tahdokaan lupaustaan pitää (sekä Zoccalle että lapsille!)
Luulen, että Zoccan idea oli että muutkin heräisivät tekemään hyvää samoilla tavoin kuin he itse tekevät, kun huomasivat kuinka helppoa pieniä on auttaa!
Olen yrittäjä ja vietän välillä unettomia öitä kun mietin mistä saan toimeksiantoja ja kauppaa, jolla minä ja kymmenen työntekijääni työllistymme ja saamme elantomme itsellemme ja perheillemme. Mainostan, markkinoin ja laitan itseni likoon, että toiminta pysyy kasassa.
Minua kyllä kiinnostaisi kokeilla olisiko hyväntekeväisyys meille toimiva markkinointikanava. Olisin heti valmis lahjoittamaan muutaman tonnin jos saisin yritystäni esille ja siten parantaisin mahdollisuuksiani pitää liiketoiminta elinkelpoisena ja kannattavana. Tämä puolestaan turvaisi myös oman henkilöstön työllisyyttä ja perheidemme pärjäämistä.
Olenkohan nyt ajatuksineni jotenkin epäeettinen, tuomittava, säälittävä tms. ?
Välillä tuntuu muutenkin siltä, että yrittäjä on lähes rikollinen jos yrittää selvitä yrittäjyyden haasteista ja turvata henkilöstön työpaikat, ja sitten yrittäjästä vasta rikollinen tuleekin jos ei kykene työpaikkoja tarjoamaan.
Tervetuloa yrittäjäksi nauttimaan näistä luontaiseduista :-)
Mielestäni tämä toimii esimerkkinä muille ja luo hyvää mielikuvaa lajoittajasta. Onko tämä väärin? Pitäisikö lahjoittajan hävetä ja kärsiä lahjoituksensa vuoksi vai saako siitä saada hyvää mieltä ja hyötyä lahjoittajalle? Jos ei, niin minkä ihmeen takia ei? En jaksa ymmärtää!
Kuka kärsii, jos kaikki voittaa?
Hanna
kysyi Hanna.
No ilmeisesti ne kärsii jotka ei ole mitenkään osallisena projektissa ja nyt ottaa pannuun kun ei keksinyt ensin ;)
en todellakaan ymmärrä kuka kärsii...
Eihän kukaan ole ollut sitä mieltä, että tässä itse projektissa olisi jotain väärää.
Ainut negatiivinen asia on se että projektia on käytetty oman edun tavoitteluun hyväntekeväsyyden kustannuksella.
Jotkut ovat myös sekoittaneet sanat markkinointi ja myynti keskenään, joten on ehkä parempi sano että Zoccan itsensä MAINOSTAMINEN on ollut se negatiivinen asia.
Kaikki muutoin ok.
En sano että tämä on ainut yritys joka näin tekee, mutta eipä ole tähän mennessä muita tullut vastaan, ja siksi tämä saikin huomion.
A) en olisi tutustunut firmaan zocca ilman tätä kampanjaa.
B) Olen katsellut aiemmin lastenhuoneeseen seinätarroja muiden firmojen sivulta, mutta nyt mielummin ihan firman imagosta johtuen olisin zoccan asiakas.
C) mielestäni hyvä ja onnistunut markkinointikikka. Oma muksuni on viettänyt elämänsä alkumetreistä muutaman kuukauden sairaalassa ja JOKAINEN piristys lapsille sekä vanhemmille oli hartaasti tervetullut. Kahvikuppi, iloinen hymy, kaunis seinä, lahjoitettu tietokone vanhempien huoneessa; kaikki tuli tarpeeseen.
d)markkinointi muuttu ja markkinointiympäristöt muuttuu - tässä selkeästi oli käytetty luovalla tavalla verkkomarkkinoinnin mahdollisuuksia!
Kaikki voittivat - paitsi ne ketkä pahoittivat mielensä. Joita oli aika vähän - ottaen huomioon että ainakin omissa "piireissä" mihin mahtuu monta monituista sairaalakonkaria, on kamppis otettu ilosta hihkuen vastaan!
Aivan. Markkinointikikkana yksi parhaista mitä tänä vuonna on tullut vastaan. Moni on varmasti kateellinen, kun ei tätä keksinyt.
Ongelmana näissä kampanjoissa on se, että näitä tulee kokoajan lisääntyvällä tahdilla. Pyydetään kavereita mukaan ja kutsutaan "tapahtumiin". Arvontoja, yllytyksiä yms. on jo vaikka kuinka paljon. Nyt on sitten hyväntekeväisyyskin mukana.
Lopulta näitä on niin paljon, että painoarvoa on tasan yhtä paljon, kuin roskapostilla.
Tietenkin on hienoa, että molemmat osapuolet hyötyvät. Toivottavasti tästä kampanjasta hyötyvät mahdollisimman monet, ja kaikki ovat mukana oikeista syistä. Nyt on hyvä aika hypätä näkyvään kampanjaa.
Sen päättävät käyttäjät onko mikäkin eettisesti ja moraalisesti oikein.
PS. Kantoavuksi tulen Tiinalle, jos on akselilla Kerava-Järvenpää-Tuusula. Kuljen polkupyörällä..)
Ohhoh!!!! Siis nyt Urho Oskari on jo huolissaan tällaisten tempausten tempausten painoarvosta.
Itse toivon, että näin onnistuneita tempauksia sikiää kun sieniä sateella, ja niiden avulla saadaan hyvää aikaiseksi mahdollisimman monessa paikassa.
Edelleenkin toisten mielestä se yrittäjä on näemmä lähes rikollinen.
Toivon koko sydämestäni Zocca Design väelle jaksamista näiden kommenttien keskellä. Älkää antako näiden häiritä tai vähentää toimintaanne.
Jos kukaan ei uskaltaisi ja kukaan ei tekisi, niin mitään ei saavutettaisi.
Me uskallamme, me toteutamme ja saavutamme.
Me ylpeinä kannamme oman kortemme kekoon.
Meille oli kunnia saada alkaa yhteistyöhön Lastenklinikan osaston hyväksi.
Meille on kunnia jatkossakin toimia hyvää tekevänä yrityksenä.
Zocca toivoo, että mahdollisimman moni ihminen ajattelee samoin ja tekee oman osansa tavalla tai toisella.
...ja moni on myös vihainen. Mutta ilmeisesti kaikki on nykyään sallittua.
Voin vannoa, että lapsetkin tulevat mielellään sellaiseen sairaalaan, missä ilme on iloinen ja värikäs, eikä harmaa ja ilmeetön kuin kauhukartanon mielisairaala-kellariosastosta...
Ainakin tällä hetkellä siellä on teksti "Voit tukea meitä MYÖS Zoccan Facebook -sivustolla".
Ikävä kyllä vahinko taisi jo tapahtua, mutta toisaalta tekeehän se negatiivinenkin esillenosto yritystä tunnetuksi.
Itse en tuota mainontaa pidä eettisesti oikeana, projekti taas on hieno asia.
Yksi asia kuitenkin jäi naurattamaan heidän tekstissään koskien Zoccan sivustoa:
"Sivuilla käydään myös keskustelua, vastataan kysymyksiin sekä sieltä voit saada vertaistukea!"
Sisustustarroja myyvän yrityksen sivustolla vertaistukea?? =)
Kampanja on nyt jo laajentunut koskemaan muitakin osastoja (vanhempien tarpeita ajatellen).
Kiitos Zoccan, asioiden laita on nyt tuhansien ihmisten tiedossa ja samalla löytyi kanava muillekin meneillä oleville kampanjoille saada lisää näkyvyyttä, mm. Taysin Lastenosaston haaste ja Leijonaemojen taistelu uuden sairaalan eteen.
Kun mainostus on hoidettu eettisesti oikein, niin yritys saa hyvää mainosta ja tykkääjät kyllä seuraavat, kun antaa hyvän kiertää. Tällä kampanjalla olisi saatu ihan sama näkyvyys, jos alkuperäistä ilmoitusta olisi vähän korjattu. Toki nämä hienot keskustelut olisi jääneet käymättä.
Ilmeisesti alkuperäistä ilmoitusta on vähän korjailtu(?) ja hyvä niin.
Tuossa yhdessä anonyymissa viestissä tämä olikin kiteytetty:
"Tässä projektissa ei ole varsinaisia häviäjiä, sillä potilaat saavat viihtyisät tilat ja yritys lisää näkyvyyttä/asiakkaita, mutta kysymys on silti toisen hädän käyttämistä omiin tarkoitusperiin. Tästä eettisestä syystä johtuen suuret yritykset eivät tee vastaavanlaisia markkinointikikkoja."
Tästä esimerkkinä Microsoftin kampanja josta aikaisemmin laitoin viestiä.
"Kiitos Zoccan, asioiden laita on nyt tuhansien ihmisten tiedossa ja samalla löytyi kanava muillekin meneillä oleville kampanjoille saada lisää näkyvyyttä, mm. Taysin Lastenosaston haaste ja Leijonaemojen taistelu uuden sairaalan eteen."
Tämä on kiva kuulla.
Kiitos kaikille keskusteluista. Kaikki tärkeimmät pointit taitaa jo tästä ketjusta löytyä.
Juuri näin yksi tykkääjistä ihmetteli tuolla. "Miten tästä ei voi tykätä." Raukkaparka ei todellakaan ymmärtänyt, mikä on markkinoinnin idea.
"yleensä hyväntekeväisyys yrityksillä on hyvinkin näkymätöntä, mutta tuotte kokoajan vain itseänne esiin."
ITse olen sekä yrityksenä että yksityisenä henkilönä mukana tukemassa lapsia, mutta en kehdannut tehdä siitä
markkinointikampanjaa, jossa -siinä sivussa- kävijävirta yritykseni sivuille kasvaa huimasti. Jokainen (ainakin jokainen yrittäjä) tietää, että jo pelkästään linkittäminen netissä on yrityksen näkyvyydelle hakukoneissa erittäin suotuisaa.
Olen siis tyhmä yrittäjänä, kun olen liian vaatimaton. Hah.
Ymmärrän tismalleen, miksi Zocca aloitti kampanjan nimellä Zocca, eikä esim yksityishenkilönä.
Lopputulos lasten kannalta olisi ollut sama. Mutta lopputulos yrityksen kannalta merkittävästi eri.
He valitsivat markkinoinnin/hyväntekeväisyyden yrityksenä.
Ihmisten mediakriittisyys on surkeaa, kun ei vieläkään ymmärretä, miksi ne yritykset FB:ssä ovat ja miksi niille on etua isosta määrästä tykkääjiä.
"Tää on nyt anonyymien puolelta tällaista "Kyllä mun mielestä näin on" keskustelua ilman järjellisiä perusteluita.
"
On perusteltu moneen kertaan. Luepa uudestaan. Tuollainen mainonta ei ole eettisesti oikein. Tarkoitus on hyvä, mutta tapa ei. Kampanjan olisi voinut toteuttaa myös niin, ettei toteuttaja hyödy itse. = vastikkeetonta hyväntekeväisyyttä.
Sen olisi voinut toteuttaa yksityishenkilönä.
"Kuka kärsii, jos kaikki voittaa?"
Mitkä KAIKKI? Lapset ja Zocca voittaa nyt. Mun mielestä eettisempi tapa auttaa, olisi ollut että voittajina on Lapset. Piste.
"...ja nyt ottaa pannuun kun ei keksinyt ensin ;)"
Olen keksinyt saman idean ja varmasti moni muukin. Mutta jätin toteuttamatta. Eikä mua harmita, pidin aiemmin ja pidän myös nyt eettisesti epäillyttävänä alkaa myllyttämään oman yrityksen nimeä hyväntekeväisyyden nimissä. Olen siis mieluummin lahjoittanut hyväntekeväisyyteen nimettömänä.
Mitähän mainonnan eettinen neuvosto tästä sanoisi?
Eikö se juuri ole hyväntekeväisyyden ajatus? Antaa hyvää, ilmaiseksi, ilman hyötyä itselle?
Yksityiset ihmisetkin näin tekee eivätkä odota saavansa mitään.
Ja valtaosa suomalaisesta yrityskannasta on yksityisten ihmisten pikkufirmoja.
Nimensä ruutuun (kuten esim lasten joulukeräyksissä) saa vain todella isolla lahjoituksella. Siitä huolimatta, pieniäkin lahjoituksia yrityksiltä tulee, vaikkeivat sillä näkyvyyttä saa.
Myös joulupatakeräys on vastikkeeton (siihen lahjoittavia yrityksiä tiedän useita, eikä siitä minkäänmoista vastiketta saa, ei joulupadan kylkeen saa yrityksen nimeä.)
Hyväntekeväisyys lienee kuten vastuullinen suhtautuminen ympäristöön, tai vastuullisten toimintatapojen vaatiminen alihankkijoilta, yrityksen hiilijalanjäljen pienentäminen jne. Suurin osa pieniä tekoja, joista ei juurikaan huudella. Tekoja, jotka löytyvät vain yrityksen nettisivuilta kohdasta "Arvot" - jos joku viitsii niitä sieltä lukea. Vai lasketaanko sekin vastikkeeksi?
Minä klikkasin Zoccalle että tykkää, yrittäjänä, vaikka oma yritykseni lahjoittaakin nimettömänä. ;)
sellaisen kuvanhan anomuumien viesteistä nyt saa, jos on ry takana niin kaikki on sallittua,vaikka vetää 90% rahoista omaan taskuun --"
Vertailu ontuu, sillä yhdistyksen nimenomainen tarkoitus on kerätä varoja kolmannelle osapuolelle, yrityksen ei.
Jos yhdistys sanoo olevansa "voittoa tavoittelematon" niin sen on myös oltava.
Se ei voi yrittää "vetää omaan taskuun" ilman sanktioita.
Ihan selkeä ero yrityksen tekemään hyväntekeväisyyteen. Tehdäänkö siinä sivussa voittoa, vaiko eikö.
Muuhun en ota kantaa.
Yhdistyksistä löytyy härskeimmät hyväntekeväisyyttä hyväksi käyttävät, eli ÄLKÄÄ ikinä luottako yhdistyksiin ellei yhdistyksen toiminta ole jo tutkittua ja asianmukaiseksi todettua.
Täytyykin muistin virkistykseksi ja piristykseksi kaivella viime vuosien törkeimmät väärinkäytökset hyväntekeväisyydellä sikamaisesti huijanneista yhdistyksistä.
Kyllä ny on otettu herne nenään, ku joku sietää mainostaa itseään!
Ja vieläpä ihan rehellisesti!
...sietäs ennemmin valehdella ja huijata ittes maineeseen ja mammonaan ni kukaa ei puutu paitsi virkavalta.
UFF =törkeää rahastamista räteillä kehitysmaasta. "Vaatteet", joita et laittas päälles vaikka maksettais, kelpaa UFF mielestä kehitysmaahan -ja niistä pitää niitten maksaa!
Tänään kuulin, että voit valita jo nykyään pankkiautomaatilla, että meneekö rahasi hyväntekeväisyyteen!! No huhhuh...
Ja sitten Kummit - varmasti menee rahaa palkkoihin ja muihin kuluihin -eikä vähiten konserttien järjestämiseen!
..Ja muut tapahtumat, joissa näytetään kärsiviä lapsia, itkeviä vanhempia isolta screeniltä...
Ei ne ihmiset niissä tapahtumissa ole ILMAISEKSI jakamassa hyvää, vaan ovat PALKOLLISIA!!!
Ja vaan osa rahoista menee EHKÄ siihen, mihin tarkoitettu.
-Mutta mitä niistä nehän on EETTISESTI ITSEÄÄN MARKKINOIVIA YRITYKSIÄ
Kun yritys haluaa antaa oman panoksensa ja saa hieman mainetta, mutta joka on täysin hyväksyttävää avustettavan kohteen mielestä, leimataan yritys epäeettistä mainontaa harjoittavaksi.
En mää ymmärrä? Mikä juttu tää on? Sitten vielä ihmetellään, että hyvinvointivaltio -Suomessa mikään ei toimi.
No ei kai, kun jotkut alkaa urputtaa jo hyväntekeväisyydestäkin!! Mitään ei saa kukaan tehdä Suomessa ilman, että se jonkun napaa kaivaa ja täytyy heti analysoida onko se oikein vai väärin. Kas kun ei kukaan oo vielä uskontoa tuonu tähän keskusteluun mukaan?
Tiesittekö, että ne tekee, jotka ei valita ja ne, jotka ei osaa, opettaa???
-vanha sananlasku.
Olkaa hiljaa tai menkää ite koittamaan -toinen vanha sananlasku.
Täällä ei ole kenelläkään mitään hyväntekeväisyyttä vastaan. Eikä kukaan todellakaan halua keskeyttää mitään.
Alkuperäistä kampanjaviestiäkin on korjailtu rehellisempään suuntaan, ja tuskin se on ainakaan vähentänyt mukaan lähteneitä/lähteviä yrityksiä?
Rehellisyydellä saa vielä enemmän mainosta, ja enemmän faneja kenenkään "kärsimättä". Mukaan uskaltautuvat myös isommat yritykset. Ei täällä olla jarruttamassa yhtään mitään.
Olisin toki voinut alunperin laittaa sähköpostia tästä asiasta, mutta olisi nämäkin asiat jääneet keskustelematta. Mielestäni tähän mennessä on oltu ihan asiallisella linjalla puolin ja toisin.
Eiköhän joku osaa nämäkin kaikki taas kääntää ympäri.
"Se kuka kovimpaa huutaa, on eniten oikeassa?
http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/lehdisto/hellink/tiedote.jsp?selected=kaikki&oid=20110301/13015729587130&industry=&=
""Kuka kärsii, jos kaikki voittaa?"
Mitkä KAIKKI? Lapset ja Zocca voittaa nyt. Mun mielestä eettisempi tapa auttaa, olisi ollut että voittajina on Lapset. Piste. "
Niin samaa mieltä olen kanssasi!!!
"Tästä lähtien kuvia linkkeineen lahjoittajista julkaistaan vain Zocan fb-sivustolla aikamme säästämiseksi, jotta kaikki saa ansaitsemansa huomion!"
Kuitenkin on aikaa itse tapahtuman fb sivulle linkittää oman yrityksen juttuja, mitkä eivät edes liity tähän hyväntekeväisyys projektiin.
Hienoa Zocca! Ihanan pyyteetöntä hyväntekeväisyyttä...
Tuntuu jotenkin hölmöltä, että palautteen takia joitain asioita vähän korjaillaan parempaan suuntaan, mutta sitten taas mietitään uusi kuvio miten yritys tästä hyväntekeväisyydestä voi hyötyä.
Ei oikein mene pyyteettömyys enää lävitse.
Business is business...
http://www.facebook.com/zoccadesign
Onko epäeettistä auttamista, jos tuon lasten hyväksi toteuttanut yritys antaa tekonsa näkyä?
Se on epäeettistä, että hyväntekeväisyydellä haalitaan itselle tuota "mainetta ja kunniaa".
Tekee sitä sitten kuka tahansa, nyt tämä yritys ja se on nostettu tapetille.
Ymmärrän että on sekä puolesta ja vastaan ihmisiä, jokaisella on omaan mielipiteeseensä oikeus.
Mietin vaan, että montako hyvää tekoa jää tekemättä kun osa ihmisistä tyrmää hyväntekijän oman valinnan siitä haluaako he olla mukana näkyvästi vai näkymättöminä.
Onko ohjaus tosiaan niin, että tee hyvät tekosi näkymättä tai ole tekemättä?
Ymmärtäisin kritiikin jos tekijä käyttäisi hyväntekeväisyyttä vääryydellä hyväkseen, ja mahdollisesti jopa jättäisi lupauksiaan pitämättä. En kuitenkaan voi hyväksyä kritiikkiä niitä hyväntekijöitä kohtaa, jotka ovat pitäneet sanansa ja lupauksensa, ja lisäksi hankkineet laajemmankin joukon mukaan auttamaan lapsia.
Mutta meitä on moneksi ja kai täällä on edelleen mielipiteen vapaus.
Kritiikki markkinointia kohtaan saattaa liittyä myös enemmän markkinatalouteen yleisesti kuin markkinointi-käsitteeseen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Markkinointiviestint%C3%A4
Yritysten mukaan heidän lahjoituksensa ovat enemmänkin valveutuneen yrityskansalaisen toimintaa kuin pyyteetöntä hyväntekeväisyyttä. Lahjoituksista ja projekteista puhutaan investointina yhteiskuntaan. Yleishyödyllinen toiminta on osa yritysten yhteiskuntavastuuajattelua, josta tuli 1990-luvun lopulla tärkeää kaikissa yrityksissä.
Se oli faktaa, sitten väliin hieman fiktiota:
Lainaus Anonyymin tekstistä: "Urho Oskarin alkuperäiseen asiaan viitaten, kyllä on nyt yrityksen mainonta pahasti hakuteillä.
Tuntuu jotenkin hölmöltä, että palautteen takia joitain asioita vähän korjaillaan parempaan suuntaan, mutta sitten taas mietitään uusi kuvio miten yritys tästä hyväntekeväisyydestä voi hyötyä.
Ei oikein mene pyyteettömyys enää lävitse.
Business is business..."
Mainonnalla on sanottu olevan kolme pääasiallista tehtävää:
tiedottaminen (viestinnälliset tavoitteet, asenteiden luominen ja muokkaus (vaikutukset käyttäytymiseen) sekä käyttäytymisen ja toiminnan aikaansaaminen (esimerkiksi myynnin lisääminen).
Eiköhän mainonta ole onnistunutta silloin, jos nämä kolme ns. tehtävät on täytetty?
Kirjallista viestintää olemme toki muokanneet moneen kertaan, mutta vain sen takia, että olemme hakeneet matkan varrella "oikeaa tapaa viestiä". Kuten tapahtumassa kerromme, lähdimme tähän ei-suunnitellusti ja hyvin nopealla aikataululla.
Pyyteettömyydellä emme olekaan ratsastaneet. Se on vain joidenkin ulkopuolisten käsitys. Hyväntekeväisyys tarkoittaa toisten auttamista ilman että siihen ensisijaisesti liittyy oman edun tavoittelua.
Huom, ensisijaisesti lähtökohtamme oli antaa ilmainen piristysruiske osastolle. Se lienee toteutunut?
Minuun kohdistunut Anonyymin ilveily tittelistäni on epäkypsä ja aiheeton, eikä sillä ole mitään tekemistä alkuperäisen blogin aiheen kanssa. Yrityksessä on kaksi omistajaa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tittelini kanssa, joka on useissa yhteisömuotoja koskevissa laeissa käytetty termi henkilöstä, jolla on vastuu päivittäisestä yrityksen hallinnoimisesta.
Toinen asia, millä ei ole tekemistä blogin aiheen kanssa, on Anonyymin kirjoitus siitä, kuinka häntä nauratti Tapahtuman lisätiedoissamme oleva teksti, "voit saada vertaistukea"
Tiedoksesi, että vertaistukea on monenlaista, ja voit mennä lukemaan postauksia vapaasti seinältämme, jolloin huomannet, että siellä on jopa yrittäjät alkaneet tukea toisiaan, ja epäilemättä monet sairaiden lasten vanhemmatkin ovat sivumme kautta löytäneet toisensa..
Vastaukseni: Tapahtuma on luotu siksi, että Facebookissa saa luoda tapahtumia. Tapahtuman hyvä puoli on siinä, että sitä on helppo jakaa kavereilleen, jolloin tapahtuma tavoittaa mahdollisimman monen. Sen huono puoli on kuitenkin se, että siihen kirjoitettavat asiat voi tehdä joko Lisätietoja-kenttään tai postauksina. Kumpaakaan ei riittävän pitkälle kukaan jaksa lukea, että näkisivät kaiken Tapahtumassa tapahtuneen. Siihen avuksi tulee oma Fb-sivumme. Sivustomme "tykkääminen" ei ole mikään ehto. Jokainen saa osallistua tavallaan ja mikäli olet lukenut huolellisesti sekä tämän blogin, että Tapahtuman, niin tiedät myös, että halusimme ihmisten huomion kiinnittyvän sairaaloiden huonoon viihtyvyyteen ja kantamaan omaa korttansa kekoon.
Joku vielä mainitsi, että tuomme vain itseämme esiin. Monen kommentista voisi päätellä, että mainontamme olisi jotenkin moraalitonta, ilman moraalitonta mainontaamme tuota 50 sairaalaa avustajan joukkoa ei esimerkiksi olisi, jolloin mainonta ei sittenkään ollut ehkä niin moraalitonta vai oliko?
Mainonta, markkinointi, markkinointiviestintä... asioita, joihin syventyminen on äärettömän mielenkiintoista.
Aurinkoista kevään jatkoa! t. Piia